TESI DI DOTTORATO IN DIDATTICA DELLE MATEMATICHE E DIDATTICA DELLA FISICA IN ITALIA E ALL'ESTERO

National and International PhD research thesis in Mathematics Education and Physics Education  

 

 

2002

Eude didactique et cognitive des rapports de l'argumentation et de la démontration dans l'apprentissage des mathématiques

Resumes

Bettina Pedemonte

 
2002

Le rôle médiateur de la verbalisation entre les aspects figuraux et théoriques dans le processus de démonstration d’un problème de géométrie plane

Elisabetta Robotti 

 
2003

Conceptions if pupils about an open historical problem: Goldbach's Conjecture. The improvement of mathematical education from a historical view point

University of Bratislava

(Quaderno 12 Doctorat's Thesis)

Aldo Scimone  

 
2004

Teachers' convintions on Mathematical Infinity

University of Bratislava

Versione Italiana and English Version

Silvia Sbaragli

   
2004

Difficoltà in matematica e sistemi di convinzioni

Università di Pisa

Pietro Di Martino, XIV ciclo


2005

Abductive processes in conjecturing and proving

Purdue University

Elisabetta Ferrando

 
2006

The role of emotions as transmitted by the use of cartoons and games in constructing milieu in negotiating mathematical  knowledge in primary and lower secondary schools

University of Bratislava

Claudia Sortino

 
2006

Educational reconstruction of the physics content be thaught and pedagogical content knowledge implementation by using information and communication  technologies

University of Bratislava

Claudio Fazio

 
2006

Embodiment and a-didactical situation in the teaching-learning of the perpendicular straight lines concept

University of Bratislava

Gianna Manno

 
2006

The concept of variable in the passage from the arithmetical language to the algebraic language in different semiotic context

University of Bratislava

(English and Italian Version)

Elsa Del Pilar Malisani

 
2006

Mathematical objects and sens – How semiotic transformations change the sens of mathematical ojects

University of Nitra

Bruno D'Amore


2006

Fractions: conceptual and didactic aspects

University of Nitra

Martha Isabel Fandiño Pinillo

2006

Body and signs: A multimodal semiotic approach to teaching/learning processes in early calculus

Università di Torino

Cristina Sabena, XVIII ciclo

 

2007

Mathematics, Physics and Music to elaboration of a didactic situation in secondary school

(Pupils aged 14-18)

University of Bratislava (English and Italian Version)

Daniela Galante

 

2007

Analisi di processi di pianificazione e sviluppo di strategie risolutive in problemi di Teoria dei Giochi

Università degli Studi di Genova, XVIII Ciclo

Francesca Martignone
   
2007

Un progetto didattico innovativo sulle strutture aritmetiche

Università di Napoli, XIX Ciclo

Maria Mellone


2009

Modelli della conduzione elettrica e connessioni tra livelli di descrizione: aspetti metodologici e dinamiche d’apprendimento

Università di Palermo

Presentazione del Collegio

Angelo Bonura

 

2009

Pensiero aritmetico e pensiero algebrico in ambienti multiculturali: il caso cinese

Università di Palermo

Presentazione del Collegio

Benedetto Di Paola

 

2009

Progettazione e sperimentazione di un percorso di insegnamento/apprendimento per la scuola di base: la modellizzazione del riscaldamento dei materiali

Università di Palermo

Presentazione del Collegio

Luciana Lupo

 

2009

La Geometria Proiettiva Complessa, Origini e sviluppi da von Staudt a Segre e Cartan

Università di Palermo  

Presentazione del Collegio

Carmela Zappulla

 

2009

Aritmetica e scale musicali, Problemi storici e ricadute in didattica della matematica

Università di Messina 

Alessandro Sarritzu

 
2009

I fattori cognitivi alla base dell'apprendimento matematico: memoria di lavoro, velocità di processamento e funzioni esecutive

Università di Palermo

Claudia Lipari

 
2010

Progettazione e sperimentazione di un percorso di insegnamento/apprendimento per la scuola secondaria superiore: il Caos Deterministico

Università di Palermo  

Lucia la Fata


2012

Chess and Mathematical thinking
Cognitive, Epistemological and Historical issues

Università di Palermo  

Giuliano D'Eredità


Gruppo di Ricerca sull'Insegnamento/Apprendimento delle Matematiche  

Coordinatore Prof. Filippo Spagnolo (Home Page)
 
Università degli studi di Palermo
Dipartimento di Matematica e Informatica
Via Archirafi, 34 - 90123 PALERMO
Tel. 0039 (Italy) - (091) 23891018 - (091)23891093 - (091)23891053 - Fax (091) 6040311
dipaola@math.unipa.it